Spreektekst Bestuurlijke samenwerking (PS-vergadering 3-2-2016)

Voorzitter, over de notitie Slimmer en sterker bestuur in Zuid-Holland ga ik weinig zeggen omdat ik tijdens de commissievergadering al duidelijk mijn mening daarover heb gegeven.

Één ding nog. Dit stuk getuigt van een zekere Hubris. U weet dat Hubris zwaar werd gestraft door Zeus en de goden van de Grieken.

Waarom spreek ik van Hubris? Alleen al vanwege de titel Slimmer en sterker bestuur in Zuid-Holland. In dat stuk staat echter een zin waarmee ik toch wel blij ben: “Wij moeten ten volle bereid zijn om ons eigen functioneren ter discussie te stellen.”

Ik stel voor dat u het COB-rapport leest, het onderzoek van burgerperspectieven van het tweede kwartaal 2015 want dan leest u hoe de burgers over politiek denken en dan zult u de titel misschien veranderen van Slimmer en sterker bestuur in Zuid-Holland in Regentesk en wereldvreemd bestuur in Zuid-Holland.

De Hoeksche Waard. Zij zijn al begonnen in 2002. In 2003 is een referendum gehouden. Zoals de Amerikanen zeggen: “It was a landslide victory” voor de mensen die tegen een gemeentelijke herindeling waren.

De volgende vraag is dan natuurlijk hoe groot de opkomst was. De opkomst van dat referendum was helemaal niet slecht, zeker niet als je die vergelijkt met de opkomst in de Hoeksche Waard voor de Tweede Kamerverkiezingen, de gemeenteraadsverkiezingen en de Europese verkiezingen. De opkomst was heel erg goed. In 2004 is al een Arhi-procedure gestart maar die is heel snel weer beëindigd.

Ik wil graag van de gedeputeerde weten waarom daar zo snel weer mee gestopt is. Op 17 december 2015 is besloten dat men nu eindelijk tot een oplossing moet komen. Waar zijn wij in beland? Uit gesprekken met verschillende mensen van de gemeenten in de Hoeksche Waard blijkt dat wij beland zijn in een wespennest.

De emoties van samenwerkers en voorstanders spelen een grote rol. Beide partijen hebben legitieme argumenten, hoewel er ook slappe argumenten worden aangevoerd, bijvoorbeeld dat De Maatschappij (van ondernemers in de Hoeksche Waard) voor een fusie is, terwijl maar 6,6% van de ondernemers in de Hoeksche Waard lid is van deze vereniging.

Nog erger is de politieke verdeeldheid. Er zijn maar vier partijen voor een gemeentelijke herindeling, namelijk D66, GroenLinks, PvdA en de ChristenUnie. Ook de lokale partijen zijn verdeeld maar het CDA is zelfs grandioos verdeeld. En de SGP is ook behoorlijk verdeeld. De VVD is ook een beetje verdeeld. Dus ik wens de gedeputeerde heel veel sterkte en wijsheid.

Maar wij bieden een oplossing, namelijk een referendum, een volksraadpleging. Daarom steunen wij ook de motie van de Partij voor de Dieren. Er is al een volksraadpleging geweest. Als wij de uitslag daarvan veronachtzamen dan nemen wij de burgers niet serieus.

Dus ons voorstel is nogmaals om een referendum te houden. Laat de mensen beslissen. De politiek heeft een argumentje A of B. So what? Geef de burger weer macht om te stemmen, zodat de burger ook weer wat vertrouwen krijgt in de politiek.

Vijfheerenlanden. Ik was blij met de brief van de SGP en de VVD, vooral over het derde punt over uittreedkosten. Ik heb tijdens de laatste commissievergadering gevraagd wat de kosten zijn. Het kost miljoenen euro’s. Dat is heel logisch. Die twee gemeenten uit Zuid-Holland moeten uit de gemeenschappelijke regelingen treden. Dat kost de belastingbetaler miljoenen euro’s.

Ik vind dat dit door middel van een volksraadpleging aan de burgers gevraagd moet worden of zij bereid zijn om zoveel te betalen. Het is hun geld.

Thatcher zei: “Socialists always run out of other people’s money”. Wij kunnen heel gemakkelijk belastinggeld uitgeven. Nee, laat de burgers beslissen.

Dit was mijn bijdrage. Ik hoop dat Gedeputeerde Staten mij een antwoord geven op de vraag waarom de Arhi-procedure zo snel is beëindigd.

Dank u voorzitter.